Blog > Komentarze do wpisu
Indeks glikemiczny a cukrzyca

Znaczenie indeksu glikemicznego w diecie osób z cukrzycą

Ludzie chorzy na cukrzycę powinni zwracać uwagę nie tylko na ilość węglowodanów w swojej diecie, ale także na ich rodzaj. Świadomy dobór produktów ułatwia kontrolę poposiłkowego stężenia glukozy we krwi. Udowodniono, że dieta składająca się z produktów o niskim indeksie glikemicznym przyczynia się do poprawy wrażliwości na insulinę, a co za tym idzie, do polepszenia metabolizmu glukozy i do lepszego wyrównania metabolicznego cukrzycy. Ponadto dieta o niskim IG u chorych na cukrzycę typu 2 może poprawiać parametry lipidowe osocza oraz zdolność fibrynolizy (zmniejszenie ryzyka powstawania zakrzepów).

Badania wykazały, że niski IG diety ma znaczenie w leczeniu i prewencji otyłości, cukrzycy typu 2 oraz upośledzonej tolerancji glukozy. Produkty spożywcze o wysokim IG powodują znaczne wahania stężenia glukozy we krwi po ich spożyciu. W porównaniu do diety o wysokim IG, dieta o niskim IG nie daje zjawiska poposiłkowej hiperglikemii i hiperinsulinemii, w związku z tym nie prowadzi do reaktywnej hipoglikemii i zaburzeń metabolicznych z nią związanych. Zaburzenia te manifestują się pod postacią zaburzonego odczuwania sytości, zwiększenia uczucia głodu, a w konsekwencji prowadzą do nadmiernego  spożywania pokarmu. Posiłki o niskim IG mogą wpływać na normalizację masy ciała poprzez to, że dają wczesne uczucie sytości podczas jedzenia, a także opóźniają pojawianie się uczucia głodu po posiłku.

Korzyści z komponowania jadłospisu w oparciu o produkty o niskim IG odnotowano także w przypadku osób chorych na cukrzycę typu 1. Zaobserwowano związek stosowania diety o niskim IG z obniżeniem stężenia hemoglobiny glikowanej (Hba1c) w surowicy krwi, a także z mniejszą liczbą epizodów hipoglikemii. Niższe wartości hemoglobiny glikowanej zarówno w przypadku cukrzycy typu 1 i 2 korelują dodatnio z rzadszym występowaniem i mniejszym nasileniem późnych powikłań cukrzycy (uszkodzenia oczu, nerek, układu nerwowego i krwionośnego).

Biorąc pod uwagę korzystny wpływ na profil lipidowy, a w szczególności na zdolność zwiększania frakcji HDL cholesterolu, dieta o niskim IG może być skuteczna również w prewencji chorób sercowo-naczyniowych.

Komponując dietę o niskim indeksie glikemicznym należy jeszcze mądrze dobierać produkty. Na przykład czekolada i inne słodycze lub przekąski z dużą ilością tłuszczu mają względnie niski IG, a korzystne dla zdrowia nie są. Powinniśmy wybierać produkty naturalne, jak najmniej przetworzone przemysłowo.

 

 

Literatura: dostępna u autora :)

środa, 29 czerwca 2011, alicja_86


Polecane wpisy

Komentarze
Gość: Anita KRUK, W-wa, *.net.autocom.pl
2011/09/20 21:44:18
ZOBACZ TEŻ TO:

CUKRZYCA TYPU 2, OTYŁOŚĆ, ZŁA DIETA NIE !! WIEDZA, TAK.
50.TEMAT.
sandrarecho.pinger.pl/m/4499979

ENGLISH VERSION_______: www.instytutirl.com.pl/index9.php

Biologia, medycyna.
50.TEMAT./BH.304./ + inne artykuły wg kolejności.
-
Gość: Anita KRUK, W-wa, *.net.autocom.pl
2011/09/20 22:03:34
ZOBACZ TAKŻE TO:

CZEKOLADA. BŁĘDY IG. CZEKOLADA 70%. M. MONTIGNAC.
BH.210.
sandrarecho.pinger.pl/m/4490989

ENGLISH VERSION_______: www.instytutirl.com.pl/index9.php

Biologia, medycyna.
BH.210./BH.29./ + inne artykuły wg kolejności.
-
Gość: nn, *.warszawa.vectranet.pl
2012/02/01 21:01:06
Może komuś się przyda Index Glikemiczny na Androida:

market.android.com/details?id=pl.mardut.glycemicindex