sobota, 03 września 2011
Grahamowe racuchy drożdżowe

racuchy pełnoziarnisteWczoraj był dzień rozpusty. Danie niezbyt dietetyczne, wymyślone na szybko z produktów, które miałam w domu. Jak wiadomo nie wszyscy otrzymują wypłatę pierwszego dnia miesiąca, więc z zakupami czasem jest problem ;)

Postanowiłam też po raz pierwszy wypróbować dodatek mojej utartej w moździerzu stevii.

Składniki:

450 g mąki pszennej typ 1550

2 jaja

320 g mleka 2% tłuszczu

paczka (7 g) suszonych drożdży

pół łyżeczki stevii

szczypta soli

olej rzepakowy do smażenia

10 g Tagatesse do posypania

Sposób wykonania:

Mleko lekko podgrzewamy, mąkę mieszamy dokładnie z drożdżami, dodajemy jaja i mleko, sól, stevię i wyrabiamy ciasto. Odstawiamy na około godzinę do wyrośnięcia. Na niezbyt gorący olej nakładamy łyżką porcje ciasta i smażymy na małym ogniu powoli z obu stron na złoty kolor. Wykładamy na papierowy ręcznik aby odsączyć nadmiar tłuszczu. Posypujemy słodzikiem.

racuchy pełnoziarniste

racuchy pełnoziarniste

Obawiałam się nieco mojego cukru po ich zjedzeniu, ale o dziwo był idealny :) Posłużyłam się bolusem złożonym, gdyż nie miałam papierowego ręcznika i moje racuchy zawierały sporo tłuszczu. Zjadłam w sumie przez wieczór 5 sztuk (ok. 270 g - na oko 9-10 WW) i podałam 10,8 j insuliny, w tym 0,9 j rozłożone na 3 h. Cukier nie przekroczył 120 mg/dl :)


piątek, 02 września 2011
Dieta dla cukrzyka

Czyli wpis z cyklu "Przychodzi baba do dietetyka" - przypadek nr 1.

hiperglikemia Pacjentka to Pani w średnim wieku, z dużą nadwagą (BMI = 29,8 kg/m²), u której właśnie zdiagnozowano cukrzycę typu 2. Lekarz zaordynował typowe leczenie: metformina, dieta i ruch (z tym, że o tych dwóch ostatnich lekach często zdarza się zapominać zarówno lekarzom i pacjentom). Nasza Pacjentka jednak przejęła się własnym zdrowiem i postanowiła skorzystać z porady dietetyka. Oprócz cukrzycy choruje od kilku lat na nadciśnienie tętnicze. Prowadzi mało aktywny tryb życia*.

Po zebraniu szczegółowego wywiadu żywieniowego i chorobowego ustaliłam wstępnie kaloryczność diety na 1200 kcal. Wytłumaczyłam jakie popełnia błędy i jak ważna jest w tym momencie zmiana nawyków żywieniowych oraz pozbycie się chociażby części zbędnych kilogramów. Opisałam jakie produkty powinny się znaleźć w diecie, a jakich powinna unikać. Wytłumaczyłam jak komponować zdrowe i pełnowartościowe posiłki. Umówiłyśmy się na ułożenie tygodniowego przykładowego jadłospisu. Jeden z dni wyglądał następująco:

Śniadanie:

  • chleb żytni razowy 50 g (ok. 1,5 kromki)
  • margaryna 10 g (ok. 2 płaskie łyżeczki)
  • szynka z piersi indyka 40 g (ok. 2 plastry)
  • papryka czerwona 100 g (ok. pół sztuki)
  • sałata
  • kawa zbożowa z mlekiem 0,5% tł. (50 g)

II śniadanie:

  • kefir 2% tł. 200 g
  • otręby pszenne 10 g
  • nasiona słonecznika 10 g
  • grejpfrut 150 g (masa obranego)
  • woda mineralna

Obiad:

  • pierś z kurczaka (80 g) pieczona w folii aluminiowej z dodatkiem ulubionych ziół i łyżeczki (5 g) oliwy z oliwek
  • ryż brązowy (30 g suchego ok. 2 łyżki)
  • surówka:

- kapusta biała 100 g

- marchew 30 g

- ogórek zielony 50 g

- papryka czerwona 70 g

- kukurydza konserwowa 30 g

- koperek 3 g

- olej rzepakowy 5 g

- ocet jabłkowy, sól, pieprz (do smaku)

  • herbatka owocowa (np. z dzikiej róży)

Podwieczorek:

  • gruszka 150 g (1 mała)
  • orzechy włoskie 15 g (ok. 6 połówek)
  • woda mineralna

Kolacja:

  • pieczywo chrupkie 25 g (3-4 kromki)
  • ser twarogowy chudy (80 g) z jogurtem naturalnym (50 g) i posiekanym szczypiorkiem (2 łyżki)
  • ogórek zielony 50 g
  • kiełki rzodkiewki 20 g
  • kawa zbożowa



*Wszystkie dane zostały wymyślone na potrzeby wpisu.